“In 2004 nam ik een kantoor over waar ze al de Nextens Aangiftesoftware gebruikten. Ik had eigenlijk al andere aangiftesoftware besteld, maar kwam er snel achter dat Nextens veel gebruiksvriendelijker werkt. Toen heb ik gauw dat andere pakket weer opgezegd”, vertelt Klaas Kleijn, eigenaar en belastingadviseur bij Klaas Kleijn Administratiekantoor. Naast de aangiftesoftware van Nextens gebruikt Klaas Kleijn nu ook sinds kort Nextens Naslag, onze fiscale kennisbank. Reden genoeg om bij Klaas meer te weten te komen over zijn ervaring.
Je gebruikt al enige tijd Nextens Aangiftesoftware. Welke aangifteprogramma’s gebruik je en wat vind je ervan?
“Ik gebruik de programma’s voor IB en VPB. Vroeger kwamen deze nog op een CD, maar tegenwoordig staat alles in de Cloud. Iedereen van ons kantoor kan dan overal inloggen en zijn of haar taken uitvoeren. De aangiftesoftware is ook erg eenvoudig en makkelijk te gebruiken. Je weet bijvoorbeeld gelijk waar je moet zijn omdat de lay-out voor een heldere vindbaarheid zorgt. Dat vind ik wel echt een voordeel. Het programma werkt tegenwoordig in de Cloud en er zijn steeds meer functionaliteiten bijgekomen, de lay-out en de vindbaarheid zijn hetzelfde gebleven.”
Hoe helpt de Nextens Aangiftesoftware bij het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden?
“We kunnen niet zonder. Het is niet meer uit deze wereld weg te denken, dit programma.Het is het totaalplaatje. Elke dag heb je een andere klant. Daar ga je mee aan de slag en dan kom je allerlei verschillende dingen tegen. Dankzij de software kunnen we overzicht houden en onze werkzaamheden aanpassen aan de behoeftes van de klant. Wij vullen dan de aangifte zo optimaal mogelijk in en omdat we nu ook Naslag hebben kunnen we direct achtergrondinformatie te zien krijgen. Wij proberen altijd zo proactief mogelijk onze klant te adviseren en te werken aan lange termijn relaties. Dat het programma zelf via advies-signalen aangeeft waar er voor de klant geoptimaliseerd kan worden is dan natuurlijk ideaal.”
Wat is jouw grootste motivatie om Nextens Naslag te gebruiken?
“Vroeger hadden we altijd alle boeken en almanakken. Maar dan heb je maar één boek. Die stonden gewoon bij mij in de boekenkast achter mijn bureau, zodat ik ze makkelijk kon grijpen, maar de rest van het kantoor kwam er iets moeilijker bij. Uiteindelijk was het prijsverschil ook niet zo groot om alle boeken ‘in te leveren’ en Naslag te nemen. Iedereen in het kantoor die nu een aangifte doet kan makkelijk van achter zijn of haar computer achtergrondinformatie opzoeken en altijd bij alle fiscale kennis.”
Op welke momenten gebruik je Naslag en hoe helpt het bij het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden?
“Ik heb Naslag opgezet en gekoppeld aan de aangiftesoftware. Toen heb ik tegen mijn personeel gezegd: ‘als je iets niet weet, klik dan even op de icoontjes en vraagtekens die overal bij fiscale onderwerpen of posten in de aangiftesoftware staan’. Dan krijgen zij direct de uitleg uit Naslag te zien, zodat zij zelf kunnen begrijpen waarom je bepaalde dingen op een bepaalde plek in de aangifte invult.”
“Natuurlijk is het ook makkelijk dat als iemand nog meer wil weten, zij natuurlijk dieper de boeken in kunnen, maar dan digitaal, in Naslag! Het is een mooi handvat voor mijn medewerkers om te kijken naar de icoontjes in de software, om zo te zeker te weten dat zij op de goede weg zitten. Bij twijfel niet inhalen maar verder zoeken, zeg ik altijd!”
“Het is ook handig om te gebruiken bij de ‘speciaaltjes’ die voorkomen. Je komt altijd dingen tegen die net buiten je eigen kennisgebied liggen, of waar je niet vaak mee in aanraking komt. Ik doe bijvoorbeeld weinig met btw, maar soms vraagt een klant er toch naar. Dan zoek ik dat makkelijk op in Naslag, hoe dat ook alweer precies zat.”
Zijn er tools of andere oplossingen binnen Naslag die je veel gebruikt?
“De rekentools gebruiken we voor berekeningen zoals privégebruik auto, of de bijtelling, en lijfrente ruimte berekeningen. Dat is wel zo gemakkelijk.”
Zie ook verder in Naslag:
Geen toegang?
Klaas, je hebt het even fiscaal voor het zeggen in Nederland. Wat pak je dan aan?
“Ik zou per direct de toeslagen afschaffen. Vroeger zaten de toeslagen gewoon versleuteld in je IB-aangifte. Op basis van je inkomen kreeg je precies de korting waar je recht op hebt, zoiets moet terugkomen. Nu zien we zo vaak dat mensen toeslagen ontvangen, waar ze dan achteraf geen recht op blijken te hebben. Dan stuurt de belastingdienst de rekening, maar het geld is natuurlijk al weg. Ook zijn er veel mensen die juist wel recht hebben op toeslagen, maar dat misschien niet weten. Volgens mij kan dat simpeler, eerlijker en transparanter.”