Een nieuw kabinet moet snel actie ondernemen en een vorm van rekeningrijden invoeren. Dat vinden vier organisaties uit de autobranche en Natuur & Milieu. Het is onderdeel van een breder autobelastingplan om de strenge Europese klimaatdoelen te halen en betaalbaar te houden. Het gaat naast de milieuorganisatie om Bovag RAI vereniging, ANWB en VNA (vereniging van autoleasemaatschappijen).
Doelstelling
De coalitie heeft voorlopend op de politiek een plan gemaakt. Zij vrezen al langer overheidsmaatregelen die duurder uitvallen en bovendien marktverstorend werken. Doordat er meer elektrische auto’s worden verkocht nemen de belastingopbrengsten af, dus moet de politiek aan de knoppen draaien, schrijft het FD.
Door de verscherpte regels uit Brussel is het halen van de doelstelling nog moeilijker geworden dan het al was. Maar het autoverkeer zal een bijdrage moeten leveren aan het halen van de Parijse klimaatdoelen. De Europese Commissie heeft de doelstelling nu bijgesteld van 49% naar 55% minder CO₂-uitstoot in 2030 vergeleken met 1990.
Eerlijk
Raymond Gense, werkzaam bij het Pon-concern, en een van de bedenkers van de plannen, stelt dat dit een verdubbeling van de opgave voor vermindering van uitstoot kan betekenen. Zoals voor de mobiliteitssector het geval is. Er moet dan ook snel een kaderwet komen voor ‘betalen naar gebruik’. Een kilometertarief met als basis de CO₂-emissie van een voertuig is het plan.
Volgens de coalitie zo’n systeem het eerlijkst omdat men dan betaalt voor daadwerkelijk gebruik van de auto en niet voor bezit, zoals in de huidige motorrijtuigenbelasting en de BPM het geval is. Zo wordt dan ook bewust gebruik van de auto gestimuleerd stellen de plannenmakers.
Politiek
Daarbij kan de overheid rekenen op stabiele belastinginkomsten. Eerdere plannen voor het zogenaamde rekeningrijden of een kilometerheffing sneuvelden. Maar dit keer is het anders denkt de coalitie. Het terugdringen van de uitstoot zorgt voor een dringende situatie. Waar het eerst vooral om het terugdringen van de files ging.
Daarbij is er ook een groter politiek draagvlak dan voorheen. Zelfs de VVD en CDA hebben de deur op een kier gezet in hun verkiezingsprogramma’s. Maar invoering voor 2030 is onwaarschijnlijk. Intussen zijn er wel maatregelen nodig. Daarom pleiten de organisaties in het alternatieve autobelastingplan voor aanpassingen van de bijtelling en leaseauto’s, de motorrijtuigenbelasting en de BPM, aldus het FD.