Volgens het gerechtshof in Arnhem is een auto met minder dan 10 kilometer op de teller, een nieuwe auto voor de BPM. Dat geldt ook als de auto een jaar tevoren in het land van herkomst is geregistreerd. Daar heeft het hof zich op 2 maart over uitgesproken. Het gaat in deze zaak om drie uit Tsjechië geïmporteerde auto’s met kilometerstanden van 6, 7 en 9 kilometer.
Showroommodel
Het autobedrijf in kwestie heeft december 2016, januari 2017 en februari 2017 de BPM voldaan voor de drie geïmporteerde Volvo’s. De Tsjechische datum eerste toelating is voor alle drie de auto’s 5 januari 2016. Bij de berekening van de verschuldigde BPM heeft het bedrijf rekening gehouden met de afschrijving die volgt uit koerslijsten.
De Belastingdienst stuurde daarop een naheffingsaanslag in april 2017. Omdat er volgens de fiscus sprake is van nieuwe auto’s. Maar de rechter haalt daar in 2018 een streep doorheen. Het zou toch om gebruikte auto’s gaan. De drie auto’s hebben nauwelijks kilometers op de teller en zijn het best te vergelijken met een showroommodel. Daarom mag een afschrijving worden toegepast oordeelt de rechtbank.
Niet of nauwelijks op de weg
Het bedrijf laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. De auto’s zijn volgens de importeur gebruikt gezien het tijdstip van registratie in Tsjechië. Maar het gerechtshof is het niet eens met die benaderingswijze. ‘Voor de vraag of kan worden toegepast, is beslissend in welke staat (nieuw of gebruikt) de auto verkeert op het tijdstip waarop het belastbare feit voor de BPM plaatsvindt. Dat is het tijdstip van de registratie van dat motorrijtuig in het kentekenregister.
Volgens de Wet BPM zijn nieuwe personenauto’s niet of nauwelijks op de weg in gebruik geweest. Daar is volgens het hof dan ook sprake van in dit geval om dat de auto’s respectievelijk 6, 7 en 9 kilometer hebben gereden. Een saillant detail is dat de persoon die de auto-importeur bijstond in deze zaak is geweigerd door het gerechtshof wegens beledigend taalgebruik.