Volgens PwC worden maatschappelijke verantwoordelijkheden door de coronapandemie steeds zwaarder gewogen door bedrijven. Het accountantskantoor ziet steeds dat bedrijven meer willen doen voor de maatschappij en duurzaamheid.
‘Purpose’
Bedrijven zijn terughoudend met het aanvragen van coronasteun als ze het eigenlijk niet nodig hebben, zo meldt PwC op basis van eigen inzicht tegenover het FD. Bedrijven die voor de pandemie dikke winsten maakten, om vervolgens gelijk loonsteun aan te vragen kunnen fikse reputatieschade oplopen. Zo keerde Booking vorig jaar nog behoorlijk uit aan de aandeelhouder, maar stond wel gelijk klaar voor de eerste ronde van NOW-steun. Volgens PwC verschuift het denken van corporaties al een tijdje, maar is dat door corona in een stroomversnelling gekomen. Bedrijven denken meer aan hun ‘purpose’, hun doel en toegevoegde waarde, dan enkel de aandeelhouder. Zo schuift de focus langzaam meer richting de belangen van klanten, werknemers, leveranciers en de gemeenschappen waar ze onderdeel van zijn. Stakeholder over shareholder.
Duurzame balans
Zulke beloftes brengen gelijktijdig een bewijslast met zich mee. De historie van ‘greenwashing’ onder de corporaties is immers lang, en vaak in realiteit enkel gericht op commerciële doelen. Bij PwC zien ze recent een stijging in de ‘non-financial reporting’ diensten. Naast de jaarverslagen met cijfertjes, wordt het voor veel investeerders ook steeds belangrijker dat de ‘duurzame’ kant van het bedrijf enigszins in balans staat. Hoewel de gevaren van klimaatverandering, ongelijkheid en overconsumptie al jaren bekend zijn, meldt PwC nu dat dit door corona sneller lijkt te gaan. Er zou nu meer bewustwording over deze problemen zijn en de rol die corporaties daarin spelen. Ook zouden oudere generaties het steeds moeilijker vinden het nalatenschap van corporaties te verantwoorden tegenover de jongere generaties.
Belastingspel
PwC ziet ook een verandering in de houding van bedrijven tegenover het betalen van belastingen. Waar het soms een spel lijkt om zo weinig mogelijk belasting te betalen en de maatschappelijke bijdrage te ontspringen, zegt PwC dat door corona dit ook sneller veranderd. Volgens PwC zien bedrijven belastingen steeds minder als een vervelende kostenpost, en meer als een bijdrage die zij leveren aan de samenleving. Ook ziet PwC de coronasteun als een goed drukmiddel voor de overheid om bedrijven tot verduurzaming te dwingen, vooral voor de bedrijven die nog niet doorhebben dat verandering onvermijdelijk is. Zo zouden er voorwaarden aan de coronasteun kunnen zitten die bedrijven manen tot verduurzaming en het oppakken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Kabinetsformatie
PwC ziet ook nog een ander effectief middel in het verschuiven van belastingen van arbeid naar grondstoffen en consumptie. Zo zouden vervuilende bedrijven die achterblijven meer belasting moeten betalen. Om het momentum te pakken van de corona-versnelling, moet de aankomende kabinetsformatie eigenlijk dit probleem aanpakken. PwC vreest echter dat het meer over covid-beheersing zal gaan dan over een duurzame toekomst.