Er wordt voorzichtig vooruit gekeken in Brussel naar punten die later dit jaar de agenda gaan domineren. Zo zijn er flink wat wetten in aankomst die de klimaatambities van de Europese Unie moeten gaan verzilveren. De voorstellen moeten als alles goed gaat in juni klaargestoomd zijn tot wetten. Een belangrijk voorstel gaat over de CO₂-grensheffing die de Commissie overdenkt.
Concurrentie
De ambitie is om in 2050 als EU klimaatneutraal te zijn. Dat moet de netto-uitstoot van broeikasgassen terug brengen naar nul. Behalve de Europarlementariërs moet daarvoor het Europees bedrijfsleven flink aan de bak. Zij zullen in eerste instantie dan ook opdraaien voor de extra kosten.
Om de concurrentie met bedrijven buiten de EU niet te verstoren, zouden deze – als zij naar het landenblok willen exporteren – een heffing moeten betalen over de broeikasgassen die zij nog wel mogen uitstoten is het voorstel, dat schrijft het FD.
Grote meerderheid
Maar zo eenvoudig is dat niet. Wanneer zo’n grensheffing niet goed wordt vormgegeven kan deze botsen met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Daarnaast zijn er nog meer aspecten waar goed naar moet worden gekeken. De milieucommissie van het Europees Parlement zal vrijdag haar positie bepalen in het zogenaamde initiatiefrapport.
De samenstelling van die commissie is een goede weerspiegeling van het hele parlement. Dus is de uitkomst van het debat zal een goed beeld geven van de mening van het parlement. Bas Eickhout van GroenLinks, de vicevoorzitter van de milieucommissie van het Europarlement, zegt dat de vraag óf er een grensheffing moet komen inmiddels beantwoord lijkt. ‘Een grote meerderheid is voor. Alleen onder de meest fervente liberalen en wat Scandinavische christendemocraten zit nog tegenstand.’
Uitwerking
Vooral de uitwerking is dus nog onduidelijk. Bijvoorbeeld voor welke sectoren de heffing zal gelden en zal deze ineens of gefaseerd worden ingevoerd. Voor sommige producten is het vrij gemakkelijk in te voeren. Voor bijvoorbeeld cement is de koolstofprijs gemakkelijk te bepalen. Maar bij de gemengde chemische producten is de uitstoot lastiger om te bepalen.
Dan is het nog de vraag voor welke landen de grensheffing zal gaan gelden. China wil bijvoorbeeld 10 jaar later dan de EU klimaatneutraal zijn. Moet China vanwege vergelijkbare inspanningen gevrijwaard worden van de heffing? Ook is nog onduidelijk hoe de koppeling aan het emissiehandelssysteem van de EU eruit zal gaan zien. Europese bedrijven in energie-intensieve sectoren moeten sinds 2005 rechten kopen voor de uitstoot van broeikasgassen, aldus het FD.