De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op verzoek van het kabinet een meldpunt opgericht voor mkb’ers die rekeningen niet op tijd betaald krijgen van grote bedrijven. Het moet helpen onderzoeken hoe vaak de grote bedrijven hun betalingsverplichtingen niet tijdig nakomen. Zo wil staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) bepalen of overheidstoezicht nodig is.
De norm
Via het meldpunt kunnen ondernemers een jaar lang anoniem meldingen doen. Uit eerder onderzoek bleek dat de gemiddelde betalingstermijn de afgelopen jaren iets omhoog is gelopen. Tot boven de veertig dagen. In 2019 deed de staatssecretaris daarom al een oproep om er iets aan te doen. Maar dat heeft dus niet voor de gewenste omslag gezorgd.
Twee jaar daarvoor werd het wettelijk verplicht voor grote bedrijven om rekeningen binnen zestig dagen te betalen. Na de invoering van die maatregel liep de gemiddelde betalingstermijn echter licht op. MKB-Nederland stelt dat sommige grote bedrijven het wettelijk maximum van zestig dagen als norm zijn gaan zien.
Domino-effect
Of er nu onafhankelijk toezicht komt hangt af van het aantal meldingen dat binnenkomt. Staatssecretaris Keijzer is daarnaast bezig met een wetsvoorstel dat de maximale betalingstermijn moet halveren tot dertig dagen. Daarmee zou het illegaal worden voor de grote bedrijven om bijna twee maanden te wachten met betalen.
Voor bijvoorbeeld zelfstandige ondernemers met weinig buffers kan de late betaling leiden tot financiële problemen. MKB-Nederland stelt dat het daarnaast ook ten koste gaan van investeringen. Maar ook kunnen de mkb-bedrijven anderen weer niet op tijd betalen. Een domino-effect dus. De coronapandemie heeft het er niet beter op gemaakt. Zo kregen kleine ondernemers al na een paar dagen de eerste brieven van grote ketens dat de rekeningen pas na 90 of zelfs 120 dagen zouden worden betaald, aldus voorzitter Jacco Vonhof in een reactie.