Een nieuwe boekhoudregel legt bloot hoeveel langdurige leasecontracten bedrijven hebben. De nieuwe regel, IFRS 16 Leases is een van de grootste veranderingen op het gebied van boekhouden in jaren. Door de nieuwe regel moeten beursfondsen langdurige huur- en leasecontracten als schuld op de balans zetten.
Nettoschuld en ebitda-winst
Voorheen waren deze verplichtingen niet of nauwelijks te zien op de jaarrekening. De nieuwe regel moet beleggers meer inzicht geven in de schuldpositie van bedrijven. Nu blijkt dat de ingevoerde regel niet alleen voordelig is voor de aandeelhouders. Bedrijven hebben nu voor het eerst centraal inzicht in hun leaseverplichtingen wereldwijd. Dat blijkt uit onderzoek van drie accountants naar de nieuwe regel, dat dinsdag in het vakblad MAB is gepubliceerd, schrijft het FD.
De nieuwe regel heeft in Europa voor zo’n €156 miljard aan verplichtingen op de balans gezet van grote beursgenoteerde bedrijven. Dat zorgt voor een stijging van 46% van de nettoschuld. Daarnaast neemt de ebitda-winst toe vanwege de nieuwe regel. Met 13% of zo’n €45 miljard. Dit winstcijfer werd voorheen gedrukt door de huur- en leasekosten.
Sale-and-lease-back
Nu deze kosten worden opgesplitst in afschrijvingen en rentekosten tellen ze niet meer mee in het winstcijfer. Het verkopen van bezittingen zoals kantoren en winkelpanden om ze vervolgens direct terug te huren is al jaren standaardpraktijk. Dat levert bedrijven cash op en de balans wordt tegelijkertijd kleiner. De huurcontracten hoeven niet te worden gerapporteerd en blijven zo uit het zicht van beleggers en analisten.
De verwachting was dat die zogenaamde sale-and-lease-backconstructies vanwege de nieuwe regel zouden afnemen. PwC-partner Jay Tahtah, een van de auteurs is van het onderzoek, denkt dat er geen einde komt aan de constructies. ‘Leasen heeft nog steeds grote voordelen: een bedrijf maakt cash vrij en zorgt voor meer flexibiliteit.’
Nederland
Opvallend aan het onderzoek is dat de effecten van de nieuwe regel in Nederland veel groter zijn dan in de rest van Europa. De ebitda-winst van de 19 onderzochte Nederlandse bedrijven neemt toe met 17% en de nettoschuld zelfs met 68%. Volgens Tahtah komt dit verschil niet doordat de Nederlandse bedrijven net iets gretiger gebruik hebben gemaakt van de leaseconstructies. Maar vanwege het verschil in formaat van de bedrijven. ‘Voor een bedrijf zo groot als Volkswagen is het effect op de schulden door die leases relatief minder groot dan voor een Nederlandse Midkapper.’
Wat ook meespeelt is dat relatief veel bedrijven veel leasen. Air France-KLM huurt een groot deel van zijn vliegtuigen bijvoorbeeld. Net als Ahold Delhaize een deel van de winkels least en Shell boorplatformen. PostNL heeft onlangs nog zijn postsorteercentra verkocht en zijn de zendmasten van KPN ook geen eigendom meer, aldus het FD.