Het tarief van de vliegbelasting voor personen gaat omhoog. Per 1 januari 2021 zal het tarief per passagier worden verhoogd van €7 naar €7,45. De eerder voorgestelde belasting op vrachtverkeer komt er niet. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten.
Omliggende landen
Uit het aanvullende onderzoek van het kabinet is namelijk gebleken dat luchtvaartmaatschappijen bij zo’n vrachtbelasting zullen uitwijken naar omliggende landen. Met grote gevolgen voor de luchthavens Schiphol en Maastricht Aachen Airport. Uit eerder onderzoek van SEO bleek al dat er vanwege de invoering van zo’n belasting 6500 banen verloren zouden kunnen gaan, schrijft het FD.
De luchtvracht zou in Maastricht zelfs in zijn geheel verdwijnen. Dat terwijl de vracht daar juist voor zwarte cijfers zorgt. De vrachttaks zou naar berekening van het kabinet structureel zo’n €200 miljoen op hebben geleverd. De verhoging van de vliegbelasting op passagiers moet de weggevallen opbrengt van de vrachttaks compenseren. Transferpassagiers zijn uitgezonderd van de maatregel.
Limburg
Het kabinet blijft zich ondertussen inzetten voor een Europese vliegbelasting. Zo is te lezen in het persbericht van vrijdag. De provincie Limburg is erg blij dat het kabinet toch afziet van de belasting op vracht. ‘Het is een pak van ons hart. Een enorme opsteker voor de Limburgse economie en voor Maastricht Aachen Airport (MAA), dat juist dit jaar groei heeft laten zien in de vrachtsector’, citeert de regionale omroep L1 de Limburgse gedeputeerde Joost van den Akker (VVD, Economische Zaken).
De directeur van MAA, Jos Roeven is ook erg blij met het nieuws. ‘Ik heb me hier hard voor gemaakt, omdat deze vorm van vliegbelasting ons als luchthaven in de grensregio onevenredig hard zou treffen. Juist in deze tijd blijkt onze meerwaarde voor onze vrachtklanten. En die meerwaarde wordt alleen maar groter’, aldus het FD.