Amazon heeft de Europese mededingingsregels overtreden. Dat is de conclusie van de Europese Commissie na bijna anderhalf jaar onderzoek. Het grote tech-bedrijf gebruikte data van onafhankelijke verkopers bij de promotie van eigen, concurrerende producten. Amazon krijgt nu enkele weken de tijd om te reageren.
Mkb
‘Data over de activiteit van derde partijen zouden niet gebruikt mogen worden ten gunste van Amazon als het zelf als concurrent van deze partijen acteert’, zei Margrethe Vestager, Eurocommissaris van mededinging, in een toelichting. In de eerste reactie laat het internetwarenhuis weten het niet eens te zijn met de conclusies van de Commissie.
Amazon benadrukt slechts 1% van de wereldwijde retailmarkt te vertegenwoordigen. In elk land waar het bedrijf actief is zijn grotere retailers. Ook stelt het tech-bedrijf de afgelopen twee decennia meer dan wie dan ook heeft gedaan voor de ondersteuning van het midden- en kleinbedrijf.
Buy Box & Prime
Volgens de Europese Commissie is de dominante marktpositie van Amazon juist funest voor het mkb. Het team van Vestager doet naast het onderzoek over het gebruik van data nu ook onderzoek naar de eventuele voorkeursbehandeling die sommige retailers krijgen op het platform. Specifiek de Buy Box- en Prime-labels van Amazon.
Verkopers zien hun producten graag in de Buy Box van Amazon. Die staat prominent in beeld, dus dat betekent betere verkoop. Volgens Vestager gaat 80% van de Amazon-transacties via dit label. Prime is het loyaliteitsprogramma van Amazon. De meest bestedende klanten doen mee aan dit programma, dus ook lucratief voor verkopers.
Ecosysteem
Het onderzoek van Vestager bekijkt of de onafhankelijke verkopers alleen kans maken op de voordelen wanneer ze ook gebruik maken van de logistieke diensten van Amazon, bijvoorbeeld de bezorgservice. Op die manier zouden klanten dus worden aangemoedigd om hun lot nog meer in de handen te leggen van de internetgigant.
‘We willen er zeker van zijn dat ook retailers die geen gebruikmaken van het Amazon-ecosysteem hun producten kunnen verkopen’, zei Vestager. Daar zit ook de kern van haar zorgen. Amazon vervult met dat ecosysteem twee functies. Het biedt een verkoopplatform en tegelijkertijd is het een retailer met eigen producten op datzelfde platform.
Regels digitale sector
In Europa is Amazon actief en dominant in zowel Duitsland als Frankrijk. Daar kochten afgelopen 12 maanden meer dan 80% en meer dan 70% van de online-consumenten iets via Amazon. Retailers investeren in product onderzoek om te bepalen wat de juiste prijs is voor hun product. Als Amazon hun data dan gebruikt om te bepalen welke eigen producten het gaat verkopen is dat niet eerlijk, stelt de Eurocommissaris.
Ondertussen is Vestager op de achtergrond bezig met nieuwe regels voor de digitale sector. Die zullen begin december worden gepresenteerd. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de regels voor zogeheten poortwachters op het internet. Dat zijn bedrijven met zo’n machtige positie dat de consument er eigenlijk niet omheen kan. Datamisbruik staat ook hoog in het vaandel, zo komt er mogelijk een verplichting voor het delen van data. Iets waar Nederland en Frankrijk voorstander van zijn, aldus het FD.