Banken en andere geldverstrekkers moeten zich goed voorbereiden op klanten die financieel in de knel komen. Zo klinkt de oproep van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het einde van de coronacrisis is nog niet in zicht. De toezichthouder heeft een aantal aandachtspunten voor geldverstrekkers gepubliceerd.
Lange termijn
In verband met de coronacrisis hebben geldverstrekkers de afgelopen maanden ruim 30.000 betaalpauzes verleend aan consumenten die moeite hebben om hun lening te betalen. Dat leek toen nog een situatie van voorbijgaande aard. Deze betaalpauzes waren tijdelijk en lopen binnenkort af of zijn net afgelopen.
Niet alle klanten zijn met een verlenging van de betaalpauze op de lange termijn geholpen, stelt de AFM. In deze gevallen moet goed worden gekeken naar oplossingen met een structureler karakter. Omdat de crisis voortduurt is het mogelijk dat nog meer consumenten met betalingsproblemen zullen komen te zitten.
Beslismomenten en oplossingsrichtingen
De waakhond verwacht dat geldverstrekkers zich hier goed op voorbereiden. “Denk hierbij aan de (door)ontwikkeling van beleid en ook het zorgen voor voldoende capaciteit en opschalingsmogelijkheden om een eventuele toestroom van consumenten goed te kunnen beheersen.”, aldus de AFM.
Daarnaast zullen banken en andere geldschieters samen met de consumenten moeten kijken hoe financiële problemen kunnen worden aangepakt. Daarvoor zijn verschillende beslismomenten en oplossingsrichtingen belangrijk:
- klant meldt zich met een (mogelijk) betalingsprobleem;
- termijn betaalpauze klant loopt af.
en drie oplossingsrichtingen:
- betaalpauze: aanbieden of verlengen;
- herstel klant: terugbetalen opgelopen achterstand;
- geen herstel klant: overgang naar regulier achterstandsbeheer.