De omzet van accountants- en adviesfirma Deloitte Nederland groeide in het boekjaar 2019/2020 met 4,9 procent tot 1,015 miljard euro ondanks de uitdagingen van de coronacrisis. Het operationele resultaat daalde naar 157,2 miljoen euro van 175,1 miljoen euro in het vorige boekjaar, schrijft het Financieel Dagblad.
Twee kanten aan het boekjaar
Bestuursvoorzitter Hans Honig zegt dat het afgelopen boekjaar twee kanten heeft. De eerste drie kwartalen werd de groei van de afgelopen jaren doorgezet met aandacht voor maatschappelijke vraagstukken en stappen op het gebied van kwaliteit. Het laatste kwartaal was uitdagend en uitzonderlijk. De eerste prioriteit waren de gezondheid en het lange termijn perspectief van het personeel.
Deloitte Nederland verwacht dat de coronacrisis nog een groot deel van het nieuwe jaar aan zal houden. Zakelijke vluchten worden zoveel mogelijk beperkt en personeel houdt zich zoveel mogelijk aan gezondheidsvoorschriften. De adviestak van Deloitte had te maken met een teruglopende vraag, maar financieel is het bedrijf sterk genoeg om zelfs de slechtste coronascenario’s het hoofd te bieden, schrijft het FD.
Solide basis door kwaliteit en innovatie
“Hoewel de onzekerheid hoog blijft, hebben we vertrouwen in komend jaar. Er ligt een solide basis door de investeringen in kwaliteit en innovatie. We zien veel van onze klanten ook hun digitale transformaties versneld doorzetten,” zegt Honig in een toelichting op het boekjaar tot eind mei.
Chief quality officer Liesbeth Mol noemt de inspanningen van Deloitte op het gebied van kwaliteit. “Wij nemen het voortouw in het verder verbeteren van de controlekwaliteit. Zo hebben wij actief bijgedragen aan het lopende debat over de toekomst van de auditsector en zullen dit blijven doen,” aldus Mol.
Het aantal werknemers groeide in het afgelopen boekjaar. Het personeelsbestand in Nederland groeide met 1055 nieuwe werknemers tot 6455. Binnen dat personeelsbestand steeg het aantal vrouwen in leidinggevende posities met 5 procent naar 29 procent.