Nextens deelt al jaren kennis voor belastingadvies- en accountantskantoren. Bijvoorbeeld over de toekomst van het vak. Hoe maak je als kantoor de transitie naar een nieuwe manier van werken en adviseren, een nieuwe strategie met verdienmodel, digitalisering en innoverende producten? Wij hebben talloze blogs en kennisdocumenten geschreven, maar wat willen jullie weten over die transitie?
Wij geven antwoord op de 10 meest gestelde vragen.
#5 Zo haalt een medewerker tijdens een verandering het beste uit zichzelf
Wie jaren geleden begon als accountant of belastingadviseur had een heel andere functie dan de financiële professional anno nu. Dat vraagt veel flexibiliteit, zowel van het management als van de medewerkers zelf. Je wil dat iedereen goed op zijn plek zit, maar wat als iemand niet mee kan komen? Ga je dan als vrienden uit elkaar, of is er een andere oplossing?
Het zal je verbazen dat bij herplaatsing verborgen talenten naar boven kunnen komen. Zo haal je het beste in je medewerkers naar boven én bevorder je tegelijkertijd talent- en organisatieontwikkeling. Transitiearchitect Ilja van Haaren legt uit: “Als medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen, wordt verandering talentontwikkeling en dàt is leuk.”
Maak wat goed is, beter!
Van Haaren stipt meteen een van de grootste misverstanden aan bij het optimaal inzetten van human capital. “Als je het beste uit je medewerkers wilt halen, moet je niet datgene trainen waar iemand niet zo goed in is. Je moet juist dat wat goed is nóg beter maken.” Zo wordt verandering een kans voor medewerkers om hun talenten te ontwikkelen, misschien wel in een andere functie. “Iedereen heeft talent, maar niet iedereen weet wat die talenten precies zijn en hoe ze die het beste kunnen inzetten. Het helpt daarom enorm als je medewerkers weten wat hun drijfveren en talenten zijn. Waar krijgt iemand energie van en wat kost juist energie?
Als je iets doet waar je goed in bent, dan krijg je daar energie van.
Dat kun je tegenwoordig heel makkelijk online testen.”
Die energie is bovendien cruciaal om van verandering een succes te maken. “Deel de testresultaten vervolgens met het team en laat ze sparren: hoe kan elk teamlid zijn eigen krachten nog beter inzetten om de verandering te realiseren?” Zo wordt het werk niet alleen leuker, maar ook efficiënter. Bovendien raakt het personeel meer betrokken bij de verandering. Van Haaren: “Door medewerkers met zelfinzicht in hun kracht te zetten, benut je het aanwezige talent optimaal om de transitie te realiseren.”
Na de cursus: toepassen in het werk
Met alle veranderingen in het belastingadvies- en accountancy landschap wordt menig medewerker tegenwoordig wel op de één of andere cursus gestuurd. Of men nou gesprekstechnieken wil leren voor beter klantadvies, of trainingen volgt om nieuwe software beter te gebruiken, de gemiddelde accountant of belastingadviseur ontkomt er niet aan. Toch is alleen een cursus of een paar uurtjes zelfstudie niet voldoende volgens Van Haaren. “Individuele training en opleiding is niet genoeg om het beste uit jezelf te halen. Ervaringsleren, werkplekleren en collectief in een team leren is ook heel belangrijk en blijft bovendien veel beter hangen.”
Teamwork makes the dream work is zodoende niet zomaar een adagium. Het is een essentieel onderdeel bij het succesvol doorvoeren van verandering, legt Van Haaren uit.
Leren houdt niet op na het eindigen van een cursus; dan begint het pas echt!
“Hoe pas je het geleerde toe in het dagelijkse werk, hoe draagt het geleerde bij aan de verandering en hoe houd je het vol?” Dat zijn de vragen waar de studerende medewerker zich mee geconfronteerd ziet als hij weer in zijn gebruikelijke routine terecht komt. Het is makkelijk om jezelf daarin te verliezen en gemakshalve terug te keren naar de oude patronen. Van Haaren: “Een team kan je er doorheen slepen en kan je coachen om het geleerde toe te passen in de dagelijkse praktijk.”Medewerkers (nog) beter helpen bij een transitieproces? Bekijk onze video.
Hoe werkt leidinggeven aan leren?
Voor de leidinggevende betekent dit vooral dat men ruimte moet geven aan de verandering. Van Haaren: “Leidinggeven aan leren is niet iets vertellen, maar de ander laten vertalen wat de verandering betekent in hun dagelijkse werk. Ze moeten de ruimte hebben om de opgedane informatie toe te passen en te ontwikkelen in de dagelijkse praktijk.” En dat heeft tijd nodig. “In een veranderproces moet je dingen aan- en afleren en dat gaat soms met vallen en opstaan.”
Leren is niet alleen kennis verwerven, maar vooral samen oefenen, fouten mogen maken en daarvan leren.
Dat proces van trial and error, van jezelf iets machtig maken, gaat een stuk makkelijker in teamverband. “In een team kan je samen sparren en reactie krijgen op wat je doet en hoe je iets doet. In die interactie krijgt een verandering vorm, maar kom je ook op nieuwe ideeën om iets nog beter te kunnen doen. En als je het even niet meer ziet zitten, heb je altijd een teamgenoot die je de helpende hand kan bieden.”
Win-win
Optimaal gebruik maken van sterke punten lijkt dus de oplossing. Niet kijken naar wat minder goed is, maar bewust talenten in kaart brengen en cultiveren, in teamverband. Zo prikkel je niet alleen de intrinsieke motivatie bij medewerkers om het beste uit zichzelf te halen, maar zorg je ook dat medewerkers elkáár helpen bij verandering. Van Haaren: “Zo krijgt de verandering pas echt betekenis voor de medewerkers en wordt deze bestendig. Dan gaan het beste uit jezelf halen en talentontwikkeling, hand in hand met organisatieontwikkeling en krijg je een win-win situatie voor iedereen.” Geïnspireerd geraakt om ook het beste uit jezelf te halen? Lees ons kennisdocument “Efficiënt werken voor belastingadviseurs”.
Ilja van Haaren
Ilja van Haaren is transitiearchitect en consultant talent- en organisatieontwikkeling voor uiteenlopende bedrijven. Met specialisaties in Talent & Organisatieontwikkeling en Verandermanagement, haar ervaring in diverse bestuurlijke functies en vele succesvolle afgeronde verandertrajecten en transities, is Van Haaren expert op haar vakgebied. Niet voor niets werd zij verkozen tot Zakenvrouw van het Jaar. Met haar visie slaat zij een brug tussen strategie, marketing en HR, waarbij medewerkers én organisaties excelleren.