Uber-chauffeur = werknemer
Vorige maand heeft de Senaat van de Staat Californië een nieuwe wet (Assembly Bill 5) aangenomen, waarmee een bom onder het verdienmodel van platformbedrijven is gelegd. Uber-chauffeurs moeten – vanaf 1 januari 2020 – als werknemer worden behandeld en krijgen recht op minimumloon en uitbetaling van overuren. Grote spelers als Uber en Lyft hebben al aangekondigd het er niet bij te laten zitten. Het valt te verwachten dat er vele, slepende rechtszaken zullen volgen. Waait deze Californische wind straks over naar Nederland?
Platformeconomie versus dienstbetrekking
De platformeconomie (gig economy) heeft het niet zo op werknemers. In de platformeconomie zijn chauffeurs, maaltijdbezorgers, koeriers en andere ingehuurde krachten bij voorkeur freelancer of zzp-er. Ze zijn in ieder geval niet in loondienst. Althans volgens de opdrachtgevers.
Opvallend aan de stap die de Senaat in Californië nu heeft gezet, is dat wordt aangeknoopt bij de vraag of de werkzaamheden die worden uitgevoerd behoren tot de reguliere activiteiten (de corebusiness) van de opdrachtgever. Zo ja, dan is de opdrachtnemer werknemer. Kort door de bocht: een taxichauffeur die voor een taxibedrijf werkt is dus in loondienst. Daarmee raakt de wet ook de kern van het businessmodel van grote spelers in de platformeconomie.