Het is belangrijk dat een administratiekantoor bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden voor ogen houdt we zijn klant is, stelt de Belastingdienst. De reden voor deze boodschap is een onderzoek van het Bureau Financieel Toezicht naar een kantoor dat de administratie deed van een slapende vennoot van een bv. Hier verschenen ineens miljoenen euro’s op de bankrekening.
Slapende vennootschap
Het administratiekantoor heeft een klant met onder meer een onderneming in Zuid-Amerika. De enige opdracht die het kantoor heeft gekregen is het voeren van de administratie van een slapende vennootschap in Nederland (ABC BV). In de eerste jaren liep een klein aantal transacties via de bankrekening van ABC BV, maar op een gegeven moment kwamen er miljoenen euro’s uit verschillende landen binnen. Dit geld werd vervolgens contant opgenomen of overgemaakt naar vennootschappen in het buitenland.
Documenten achtergehouden
Het administratiekantoor heeft onderliggende documenten opgevraagd, maar heeft deze nooit ontvangen. Alle ontvangsten en betalen werden geboekt in de ‘rekening-courant directie’. Uit de jaarrekening van ABC BV bleek niets bijzonders. Alleen de kosten voor het administratiekantoor waren veel hoger dan in eerdere jaren.
Melding ongebruikelijke transactie
De transacties via de bankrekening van ABC BV hadden door het kantoor moeten worden beoordeeld als die van een slapende vennootschap. Een kantoor moet ook extra kritisch zijn wanneer zijn klant geen onderliggende documenten of benodigde informatie overlegt, stelt de fiscus. In dit geval had het administratiekantoor bovendien een melding moeten doen van een ongebruikelijke transactie bij de Financial Intelligence Unit-Nederland.
Bestuurlijke boete
Omdat het kantoor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) niet juist heeft toegepast en overtredingen van de Wwft zijn geconstateerd, heeft het Bureau Financieel Toezicht een bestuurlijke boete opgelegd aan het administratiekantoor.