Nextens deelt al jaren kennis voor belastingadvies- en accountantskantoren. Bijvoorbeeld over de toekomst van het vak. Hoe maak je als kantoor de transitie naar een nieuwe manier van werken en adviseren, een nieuwe strategie met verdienmodel, digitalisering en innoverende producten? Wij hebben talloze blogs en kennisdocumenten geschreven, maar wat willen jullie weten over die transitie?
Wij geven antwoord op de 10 meest gestelde vragen
#2 Hoe ontdek je kansen in de markt?
Als belastingadvies- en accountantskantoor wil je niet alleen je klanten vooruit helpen, maar ook zélf verder groeien. Waar liggen de kansen in de markt? Hoe ontdek je mogelijkheden voor groei of een nieuwe koers? Geert van den Berg, partner en accountant bij Bordan, vertelt hoe zijn kantoor alert blijft op kansen in de markt: “Luister goed naar wat er speelt bij ondernemers en verdiep je in de verschillende branches.”
1. Luister naar je netwerk
Soms hoef je niet eens heel hard te zoeken naar het ei van Columbus. Je hoeft alleen maar goed op te letten. Van den Berg: “Wij ontdekken als kantoor kansen in de markt door goed te luisteren naar wat er speelt bij onze relaties en klanten. Daarnaast besteden we aandacht aan het onderhouden van een kwalitatief goed netwerk, zodat je weet welke ontwikkelingen er spelen in de verschillende branches. We gebruiken deze kennis om producten verder te ontwikkelen, zoals het management dashboard en ons Toekomstplan. Het Toekomstplan is een product waarmee we samen met de klant een concreet, strategisch en op maat gemaakt groeiplan maken dat op laagdrempelige wijze inzicht geeft in de organisatie van de klant. Dit kan niet een statisch geheel zijn. Het is een continu dynamisch geheel, waarbij veranderingen in de markt en in de branche meegenomen moeten worden.”
2. Verdiep je in de branches
Brancheorganisaties kunnen een belangrijke bron van informatie vormen als het gaat om het ontdekken van kansen in de markt. Bordan maakt daar gericht gebruik van, legt Van den Berg uit: “Al onze medewerkers hebben een personal branding traject doorlopen waarin ze hebben aangegeven met welke branches zij de meeste affiniteit hebben. De collega’s die dezelfde branches hebben gekozen vormen samen branche-teams waarbij er van verschillende kanten kennis wordt vergaard en vervolgens gedeeld wordt binnen het team. Vragen als: Wat zijn kansen per branche? Wat zijn bedreigingen? Waar moeten we op letten en waar moeten we aandacht aan geven? worden hier beantwoord.” Deze informatie wordt actief meegenomen in gesprekken met de klant. “Qua producten proberen we vanuit het Bordan Toekomstplan periodiek met de klant in gesprek gaan, zodat we kunnen inzoomen op specifieke situaties en adviseren over wat de klant zou moeten doen.”
Branche-informatie geeft dus niet alleen waardevolle informatie voor ondernemers, maar zorgt er ook voor dat je als belastingadvieskantoor relevant blijft.
Je kunt je producten specifieker afstemmen op veranderende wensen in de markt.
3. Verspreid kennis binnen je organisatie
Leuk, al die kennis, maar waar laat je het? Vooral op een toegankelijk en overzichtelijk verzamelpunt, aldus Van den Berg: “In onze online applicatie hebben we daar per branche een teamsite voor, als een soort kennisbank/bibliotheek waar alle informatie van de betreffende branche wordt opgeslagen. Omdat we de verzamelde informatie goed opslaan in onze systemen, kunnen collega’s makkelijker voor elk specifiek vraagstuk een passend antwoord vinden. Die antwoorden en oplossingen worden ook weer gedeeld met relaties die in dezelfde branche vertegenwoordigd zijn.” Ook wordt de informatie actief gedeeld in branche-overleggen, licht Van den Berg toe. “Twee keer per jaar hebben wij als Bordan per branche strategische sessies over de ontwikkelingen in de branches. De mensen die aan deze overleggen deelnemen, hebben aangegeven dat ze daar graag bij betrokken zijn en zijn ook de contacten van de brancheverenigingen.” Een slimme aanpak, waarbij je de interesses van collega’s actief benut en waarbij je de kennis laat circuleren binnen je organisatie, zodat iedereen daarvan kan profiteren.
4. Ontdek kansen voor jouw klanten
Als het gaat om het vinden van kansen in de markt, denk je misschien al snel aan kansen voor jouw bedrijf. Wat kunnen wij doen om te groeien? Truth is, die kansen liggen misschien juist wel in het zoeken naar kansen voor de ondernemers die klant bij jou zijn. Bordan gebruikt data om klanten verder te helpen. “De jaarrekening is feitelijk niet meer dan een geschiedenisboekje. Wij vinden dat die informatie het hele jaar door real-time beschikbaar moet zijn voor de ondernemer, zodat een ondernemer op tijd kan bijsturen. Op basis van die cijfers kijken we vooruit,” aldus Van den Berg. “Wij gebruiken de data die wij vergaren op zo’n manier dat wij ook zien waar kansen voor onze klanten liggen. Je kunt bijvoorbeeld al een heleboel halen uit de gegevens van kassasystemen.” Die data is essentieel voor succes, vervolgt Van den Berg: “Ik zou collega-kantoren aanraden om mee te gaan in de digitalisering en automatisering van interne processen, want de ontwikkelingen in de markt gaan dermate snel, als je blijft bij wat je tot nu toe hebt gedaan, dan ga je naar mijn idee de boot missen.”
Kennis om kansen te vinden én creëren
Het is duidelijk dat kennis een onmisbare factor is als je kansen wil ontdekken in markt. Kennis over je vak, maar ook over de vakgebieden en branches van jouw klanten. Zo geef je nog gerichter en waardevoller advies. Data uit systemen, brancheverenigingen etc. geven waardevolle inzichten die je actief kunt inzetten om jouw klanten vooruit te helpen. Dat is waar elke kans begint; hoe blijf ik waardevol voor mijn klant?