Komende vrijdag presenteert het kabinet het nationale Klimaatakkoord. Volgens ingewijden bevat het akkoord een plan om onderzoek te doen naar de invoering van rekeningrijden per 2026. De omstreden maatregel heeft dus eindelijk de taboesfeer verlaten. Het is onderdeel van het plan waarmee de CO₂-uitstoot bijna gehalveerd moet zijn in 2030.
Niet lang meer houdbaar
Betalen per gereden kilometer ten opzichte van de jaarlijkse aanslag wegenbelasting en accijnsheffing aan de pomp. Lang was de grootste regeringspartij VVD fel tegen de maatregel en werd rekeningtijden geschaard in de categorie ‘automobilistje pesten’ of ‘betaald in de file staan’, dat schrijft het FD.
Toch lijkt de partij nu in te zien dat het huidige systeem niet lang meer houdbaar is. De opbrengst van accijns over de getankte diesel en benzine zal alleen maar minder worden met het alsmaar groeiende aantal elektrisch rijdende mensen.
Drie varianten
Er worden drie varianten geopperd:
- alleen een kilometerheffing voor elektrische auto’s;
- een tijd- en plaatsgebonden heffing voor alle auto’s;
- en een spitsheffing voor het hele wagenpark.
Bij de eerste variant blijven fossiele auto’s in het huidige systeem. Bij de tijd- en plaatsgebondenheffing zal een uitzondering van een spitsheffing worden gebruikt. Eerder zei Klaas Dijkhoff al dat de spitsheffing voor de VVD geen optie is.
Het zal nog even duren voordat het zover is. Het kabinet stelt dat de ‘invoering van het nieuwe stelsel wordt betrokken bij de reeds voorgenomenbelastingherziening in 2025’. Het rekeningrijden zou dan een jaar later ingevoerd kunnen worden, aldus het FD.