Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt een extra taks voor mensen die profiteren van overheidsinvesteringen zoals bijvoorbeeld ov-uitbreidingen. Dit om het begrotingstekort van tot 2040 te verlagen. Dit blijkt uit documenten die het ministerie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd in het afgelopen half jaar.
Baathebbers
Het gaat om bijvoorbeeld projectontwikkelaars, woning- en vastgoedeigenaren, automobilisten en reizigers. Nu leveren de partijen die profiteren van bijvoorbeeld een hogeren grond- en huizenprijs en een betere leefbaarheid geem directe bijdrage, dat schrijft het FD.
De grote steden hebben, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Twynstra Gudde, zelf onvoldoende geld voor het uitbouwen van hun openbaar vervoer. Bijvoorbeeld het voor het verder doortrekken van de Noord/Zuidlijn of het vergroten van het lightrail-netwerken in Zuid-Holland.
Mogelijkheden
Er zijn nog geen definitieve plannen maar tot de mogelijkheden behoren een extra bijdrage van €5000 per woning bij nieuwbouwprojecten. Of het wegverkeer laten meebetalen via de motorrijtuigenbelasting, een bijdrage uit de kilometerheffing voor vrachtwagens en een congestieheffing voor auto’s en vrachtvervoer is ook een optie.
Bestaande woningen zouden via een tijdelijke bereikbaarheidsheffing van €75 per jaar kunnen meebetalen. Of een bijdrage bovenop de onroerend-zaakbelasting die is gekoppeld is aan de stijging van de woningwaarde. Van reizigers kan in ruil voor de betere kwaliteit een duurder kaartje worden gevraagd.
Dat er ‘baathebbers’ zijn bij grote infrastructuur projecten bleek eerder uit een studie van het Centraal Planbureau naar de nieuwe A2-tunnel in Maastricht. Doordat de snelweg onder de grond verdween stegen de huizenprijzen aanzienlijk. Daarnaast zorgde de bouw van nieuwe stations ook voor hogere vastgoedprijzen, aldus het FD.