D66-staatssecretaris Menno Snel ligt onder vuur vanwege een omstreden rekenmodel dat de subsidiekraan openzet voor peperdure Tesla’s. Wederom is het Pieter Omtzigt van het CDA die een staatssecretaris van Financiën het vuur aan de schenen legt. Na vele schriftelijke vragen zal Snel zich nu in mondeling debat moeten gaan verweren, dat schrijft het AD.
Nooit gevalideerd
De subsidiëring van elektrische auto’s hangt af van een in particulier bezit rekenmodel van consultancy-bureau Revnext met de naam CarbonTax. Hierdoor kan de kamer niet controleren hoe het model in elkaar steekt. En dat zit ook de coalitie niet lekker.
Maar wat Snel vooral wordt aangerekend, is dat hij de Kamer informatie heeft verstrekt die later niet bleek te kloppen. Anders dan Snel eerder suggereerde, is het CarbonTax-model nooit door TNO of het Planbureau voor de Leefomgeving gevalideerd, onthulde Follow the Money. En ook blijkt de opdracht voor de ontwikkeling van het model niet via een openbare aanbesteding te zijn gegund, zoals Snel eerder beweerde, maar onderhands verstrekt, zo blijkt uit navraag van RTL.
Revnext & Tesla
Wellicht nog pijnlijker: Revnext werkt ook voor Tesla, dat flink garen spint bij de fiscale subsidies. Vorig jaar was Nederland goed voor bijna 1 miljard dollar omzet. Alleen in de VS en China verkocht het bedrijf van Elon Musk meer auto’s.
Snel heeft daarmee de argwaan gewekt bij de coalitiepartners en CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt in het bijzonder. Volgens Omtzigt is het ‘onuitlegbaar’ dat de overheid geld steekt in een ‘black box’. De 25.000 elektrische auto’s die in 2018 werden verkocht – ruim twee keer zoveel als het CarbonTax-model voorspelde – strijken de komende vijf jaar opgeteld 700 miljoen euro fiscale subsidie op.
Vragenvuur
Omtzigt heeft, na vele schriftelijke vragen, een zeldzaam parlementair instrument in stelling gebracht om Snel komende week over de knie te leggen. Via het zogeheten recht van interpellatie mag hij tijdens een debat mondeling een grote hoeveelheid vragen afvuren op de staatssecretaris, die deze vervolgens ook mondeling moet beantwoorden.
Het debat is nog niet ingepland, maar ook binnen zijn eigen partij wordt erkend dat Snel een ‘pittig debat’ wacht. Voor D66 staat er bovendien meer op het spel dan een eigen bewindsman in de problemen: de partij was de afgelopen jaren zelf één van de felste pleitbezorgers van subsidiëring van elektrische auto’s, aldus het AD.