De mogelijkheden in uw aangiftesoftware zijn zo uitgebreid, dat sommige handige tools wel eens over het hoofd worden gezien. Nu het aangifteseizoen weer begint, kunnen juist deze onderdelen in het programma veel tijdswinst en gemak opleveren. Kent u deze 5 functies binnen Nextens al?
1. Aanbiedingsbrieven in word
Wist u dat u ook aanbiedingsbrieven in het vertrouwde Word kunt voorbereiden in plaats van HTML? Dit kan al voor vennootschapsbelasting (VPB) en sinds de release van 15 januari ook voor inkomstenbelasting (IB). Hierdoor is het makkelijk om zelf sjablonen te maken. In Nextens klikt u via instellingen op aanbiedingsbriefsjablonen en dan op Sjablonen in Word. Hier staan drie standaard sjablonen voor VPB en zes sjablonen voor IB. Als u dit sjabloon downloadt, kunt u in Word de teksten en logo’s aanpassen en velden toevoegen.
Let op: in Word maken we gebruik van samenvoegvelden. Deze velden kunt u downloaden als u op de blauwe button ‘Invoegvelden’ klikt. Na het maken van uw eigen brief, kunt u deze weer uploaden naar Nextens. Er kunnen ook meerdere varianten geüpload worden.
2. Toeslagen aanvragen en wijzigen
Het is mogelijk om binnen Nextens toeslagen aan te vragen en te wijzigen. Denk hierbij aan zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of huurtoeslag. Deze kunnen verstuurd worden via de aangiftesoftware met uw PKI certificaat. Zo heeft u alle documenten overzichtelijk op één plek. U windt de mogelijkheid om toeslagen aan te vragen in het klantdossier. Bij het betreffende IB-jaar kunt u ook een Toeslag starten.
3. Aangifte accorderen via Klantportaal
In het Klantportaal loggen uw klanten in op hun persoonlijke pagina, waar ze het hele jaar door hun situatie en gegevens aan kunnen passen en documenten kunnen uploaden. Uw klanten kunnen daarnaast een checklist invullen, waarmee ze eenvoudig worden gewezen op de informatie en stukken die ze moeten aanleveren. Zo bent u altijd makkelijk en snel op de hoogte van de meest recente informatie. Nadat u de uiteindelijke aangifte heeft aangemaakt, is het ook mogelijk om deze te laten accorderen door de klant via het Klantportaal. Het Klantportaal is tot slot volledig afgeschermd van Nextens, waardoor uw klant nooit toegang heeft tot uw gegevens.
Tip! Het is nu al mogelijk om de checklist voor het nieuwe aangiftejaar te versturen.
4. Uitsteldashboards
Met het uitsteldashboard kunt u de voortgang van de aangiften inzien en hoeveel u nog achterloopt. U krijgt een grafisch overzicht van het inleverschema voor de uitstelregeling. U vindt het dashboard door naar management te gaan, op dashboards te klikken en vervolgens voor uitstel te kiezen.
Let op: Het aanvragen van uitstel 2018 is pas mogelijk vanaf 1 maart 2019 in tegenstelling tot afgelopen jaar. Dit in verband met de poort die de Belastingdienst niet eerder openzet. Wel kunt u het aanvragen uitstel 2018 al voorbereiden.
5. Jaarrekening deponeren bij KvK
Wist u dat u ook jaarrekeningen bij de KvK kunt deponeren via Nextens? Dit kan in de VPB-aangifte bij het tabblad KvK. Hier worden gelijk de cijfers uit de VPB-aangifte gebruikt, zodat u deze niet opnieuw hoeft in te vullen. U vult enkel de data aan en verzendt de jaarrekening.
Het is tevens mogelijk om standaard grondslagen te maken en deze automatisch in te vullen bij het deponeren van de jaarrekening. Dit doet u door op instellingen te klikken, vervolgens naar printinstellingen te gaan en dan op KvK templates te drukken.