Het kabinet wil per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. Hoewel de voorkeur uitgaat naar een Europese belasting, is er ook al een nationale vliegbelasting in de maak, welke inmiddels naar de Raad van State is gestuurd. Door deze taks zullen de prijzen van tickets ongeveer met 7 euro stijgen. Het doel hiervan is het vliegen minder aantrekkelijk te maken en zo de uitstoot terug te dringen.
Effect op milieu gering
Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Rijksoverheid verschillende varianten van de maatregel doorberekend. Het bureau stelt dat het overgrote deel van de reizigers gewoon vanaf Nederlandse luchthavens blijft vliegen. Het aantal passagiers in Nederland zou met slechts een half procent dalen. Het geringe bedrag zorgt er volgens experts voor dat er meer belastinginkomsten gegenereerd worden, maar op het milieu heeft het gering effect. Dat schrijft NOS.
Vliegbelasting in 2008
In 2008 was er ook al een vliegbelasting van 11,25 binnen de EU en 45 euro daarbuiten. Deze werd na hevige kritiek na een jaar weer afgeschaft. Reizigers zouden massaal uitwijken naar omringende landen, Schiphol verwachtte tienduizenden minder mensen en de KvK van Amsterdam waarschuwde zelfs dat het toerisme en congreswereld eronder zouden lijden. Dit soort taferelen worden nu niet verwacht, omdat de situatie nu heel anders is. Toen zat Nederland in een economische crisis, stegen de olieprijzen en waren budgetmaatschappijen nog niet zo alom vertegenwoordigd als nu.