Natuurlijk ben je als accountant of belastingadviseur goed met cijfertjes. Je weet van de hoed en de rand, geeft je klanten uitstekend fiscaal advies en weet als de beste hoe je de regels optimaal kunt toepassen. Maar het hoe zit het met je vaardigheden om anderen te laten weten dat je daar heel goed in bent?
Door kennisdeling bereik je je doelgroep. Maar welke manier kun je daarvoor het beste inzetten? En hoe motiveer je je doelgroep tot een lead en converteer je een lead tot klant?
Zo bereik je je doelgroep
Misschien heb je de E-mail Benchmark 2018 uitgeplozen en weet je dat vooral e-mailmarketing ook voor belastingadvies- en accountantskantoren het belangrijkste marketingkanaal blijft. Het is de beste manier om je naamsbekendheid te vergroten, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken.
Meest gehoorde struikelblokken bij communicatie met de doelgroep is het ontbreken van passende content. Het is ontwikkelen van content én het structureel blijven ontwikkelen van content is waar het vaak spaak loopt. Toch zijn hier vandaag de dag praktische oplossingen voor binnen en buiten de organisatie.
In contact zijn
Wanneer je besluit om meer ‘naar buiten’ te gaan communiceren, is het belangrijk dat je je via de juiste kanalen en met de juiste informatie te zien en te horen bent. En wanneer je eenmaal in contact bent, je dit contact ook goed onderhoudt (lead nurturing).
Met lead nurturing bedoelen we het doelgerichte proces om een bepaalde doelgroep te bereiken door in elke fase van het aankooptraject de koper relevante informatie te verstrekken. Door ze echt nuttige informatie te geven, leid je ze door de customer journey heen. E-mail is het meest effectieve kanaal voor lead nurturing, op de voet gevolgd door whitepapers, artikelen en webinars. Ideale content dus om te combineren met e-mailmarketing.
In contact blijven
Je wilt natuurlijk de leads die je hebt gecreëerd met je geweldige e‑mailmarketing en marketingautomation naar het punt brengen waar ze betalende klanten worden. Het is van belang hun interesse te vast te houden en meer te bieden dan alleen de ‘standaard’ content.
Wat kun je doen om je klant in de watten te leggen? Personaliseer je service, toon expertise, schenk aandacht en denk vooruit.
Er bestaan allerlei softwarepakketten waarmee je relatief eenvoudig de standaardcontactmomenten met je klanten kunt automatiseren. Relevante berichten, met op maat geschreven content, belanden binnen enkele kliks in de inbox van je klant of prospect. Zo krijgt marketingautomation een steeds belangrijkere rol in je communicatieproces.
Zo wordt je lead een klant
E-mailmarketing en marketingautomation kunnen best complex zijn. Je moet met allerlei verschillende zaken rekening houden, zoals je doelgroepen en doelen, de inhoud van je e-mails, de relevantie ervan voor je ontvangers en nog veel meer.
De sleutel tot het succes van een e-mailcampagne zit hem in nuttige en relevante informatie die je klanten aanspoort tot actie. Jouw klanten ontvangen, waarschijnlijk net als jijzelf, dagelijks een berg e-mailberichten die ze snel scannen op basis van afzender en onderwerpregel. In enkele seconden bepaal je of een bepaalde e-mail interessant genoeg is om überhaupt te openen en te bekijken.
Onmisbaar in e-mailmarketing zijn dus:
- een goede en herkenbare vormgeving,
- een treffende onderwerpregel,
- een doelgroepgerichte boodschap gebaseerd op de opgeslagen interesses van jouw prospects.
Meer weten over hoe je e-mail voor je kunt laten werken?
Wil je meer inzicht in hoe je e-mailmarketing en marketingautomation voor je kunt laten werken? Heb je geen idee waar je moet beginnen met een goede strategie voor het optimaal inzetten van e-mailmarketing en marketing automation van jouw kantoor?
Ontdek hoe je e-mail inzet om nieuwe klanten te krijgen met het kennisdocument “Van lead naar klant – 6 e-mailmarketingtips voor belastingadvies- en accountantskantoren”.Dit artikel is totstandgekomen in samenwerking met onze marketingpartner Bambuu. Meer weten over wat dit online marketingbureau voor je kan betekenen?