De toenemende groei van aankopen bij webwinkels, zoals Alibaba en Amazon, leiden tot een forse verhoging van de werkdruk bij de douane. De dienst worstelt met een toename van 20 procent tot 30 procent van het aantal aangiften. Dat zegt Bert Wiersema, directeur Handhavingsbeleid Douane, tegen het FD.
Extra douaniers nodig
De Belastingdienst liet eerder dit jaar weten dat er 750 tot 930 extra douaniers nodig zijn na de Brexit eind maart 2019. Deze zijn nodig om de extra formaliteiten en controles uit te voeren. De Noordzee wordt dan weer een buitengrens voor onder andere Rotterdam en Schiphol.
Buitenlandse webwinkels
Een belangrijke reden voor de toename in het aantal aangiften is de trend onder buitenlandse webwinkels om goederen al voor verkoop in distributiecentra in West-Europa op te slaan. Dit levert de douane veel werk op, omdat grote aanbieders als Amazon en Alibaba vooral producten van andere partijen verkopen. Dit zorgt voor containers met een veelvoud aan artikelen die allemaal apart ingeklaard moeten worden.
Belastingproblemen
Belastingtechnisch ontstaan er ook problemen. Bij import van partijen als Amazon heeft de douane geen verkooptransactie, waarop zij een inschatting van de waarde kan baseren. De telefoon is namelijk wel naar Nederland verplaatst, maar nog niet verkocht. De douane kan dan alleen een inschatting maken door te kijken tegen welke prijs het product waarschijnlijk verkocht gaat worden en daarop de gemaakte kosten, zoals opslagkosten, in mindering brengen. Dat geeft de douane en bedrijven onzekerheid en veel werk.
Onduidelijkheid over btw
Er is ook onduidelijkheid over de berekening van btw. Invoer-btw is niet verschuldigd bij zendingen uit landen buiten de Europese Unie met een waarde onder 22 euro. Die vrijstelling geldt echter niet als de producten in distributiecentra in Europa worden opgeslagen. Cruciaal is dat de goederen nog niet verkocht zijn op het moment dat bedrijven bij de douane de aangifte ten invoer indienen. Om meer grip te krijgen op de goederenstroom, wil de douane gaan praten met onlinewarenhuizen om in een vroeger stadium informatie te krijgen over zendingen.