Zakelijk bloggen is voor belastingadvies- en accountantskantoren een goede manier om onder de aandacht te komen bij de doelgroep. Zeker als je het goed doet. Maar hoe zorg je dat de blog gelezen wordt? En waar schrijf je over?
Zorg dat je deze 7 veelgemaakte fouten in zakelijk bloggen niet maakt, en dan heb je de belangrijkste punten voor een goed (gelezen) blog al onder de knie.
1. Hoe meer tekst hoe beter
Houd het kort. Ondernemers hebben weinig tijd en willen zo snel mogelijk antwoord op hun vragen. Dartel dus niet om de prangende vragen van lezers heen, maar geef direct antwoord. Dat leest fijn en zorgt dat mensen naar jou komen voor hulp.
2. Ik moet al mijn kennis in 1 blog delen
Nee dat hoeft niet. Één onderwerp is vaak op te delen in talloze deelonderwerpen. Brainstorm en schrijf alles op wat bij het onderwerp in kwestie hoort. Wedden dat je van alles best een los artikel zou kunnen schrijven? Artikelen met een duidelijk afgebakend onderwerp zijn helder voor de lezer (ze vinden direct wat ze willen weten) en leveren veel meer waardevolle contactmomenten op omdat je vaker iets kunt delen.
3. Schrijven is moeilijk
Vaak denken we te moeilijk over schrijven. Laat het jargon achterwege en schrijf zoals je het aan iemand uit zou leggen op een verjaardag: kort en begrijpelijk.
4. Ik heb niet genoeg om over te schrijven
Misschien lijkt een onderwerp in jouw ogen niet zo heel spannend, of valt er niet zoveel nieuws over te schrijven. Maar verplaats je eens in jouw ideale klant? Zit die zelf wel zo diep in de financiële kennis? Informatie die voor jou heel vanzelfsprekend is, kan voor jouw lezer juist waardevol zijn.
5. Je kunt een artikel maar 1x gebruiken
Ten eerste kan je een artikel prima nog een keer posten na een bepaalde tijd, mits de inhoud nog relevant is. Als dat niet zo is, kun je het misschien nog wat oppoetsen.
Ten tweede kun je een heleboel met de content die je al hebt. Heb je bijvoorbeeld een blog met vijf tips? Post elke tip los op social media. Heb je een aantal blogs geschreven? Voeg ze samen in een e-bbok. Of schrijf een adviesvideo uit om er een kennisdocument van te maken. Vergeet ook niet om te delen via verschillende soorten social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter. Denk er ook aan dat video steeds populairder wordt. Met Lumen5 kun je van een blog makkelijk een video maken. Ook kun je mogelijkheden onderzoeken om bijvoorbeeld te vloggen over gestelde vragen naar aanleiding van een bepaald blog.
6. Promoot zoveel mogelijk je bedrijf
Die tijd is geweest. Wat je schrijft moet puur relevant zijn voor jouw doelgroep. Ga dus niet op elke webpagina of in elke blog schrijven hoe goed jouw bedrijf is, maar richt je op het oplossen van de problemen van jouw (potentiële) klant.
7. Instagram is alleen voor beauty bloggers
Instagram is een platform waar het draait om mooie plaatjes en weinig informatie. Maar het is ook het populairste platform van dit moment. Juist omdat hier weinig concurrentie aanwezig zal zijn, kun je hier een slag slaan. Deel bijvoorbeeld korte tips of nieuwtjes, opgemaakt als quotes, of deel korte video’s.
Hoe dan wel?
Denk er vooral niet te ingewikkeld over. Vraag eens aan kennissen en familieleden wat zij zouden willen weten over fiscale of financiële onderwerpen, of bijvoorbeeld over ondernemen. Maak daarvan een lijst met onderwerpen waar je makkelijk iets over kunt vertellen.
5 tips voor makkelijker zakelijk bloggen:
1. Maak iemand specifiek verantwoordelijk voor de blogs. Zo zorg je dat er regelmaat zit in de posts en dat het bloggen niet naar de achtergrond verplaatst in de dagelijkse drukte.
2. Een concentkalender doet wonderen. De meeste organisaties denken vooruit in hun marketing. In een contentkalender verzamel je relevante data, bijvoorbeeld van vooraf bekende data zoals de jaarlijkse aangifte waar je op kunt inhaken met een serie blogs of social media posts. Zo ligt er al een leidraad klaar om op voort te borduren. Creëer een vast ritme voor marketing: plaats bijvoorbeeld om de week een blog en dan een vlog, post twee keer per week interessant nieuws en post om de drie weken bedrijfsnieuws. Die houvast maakt het makkelijker om content te maken.
3. Rouleer binnen het managementteam en zorg dat iedereen zijn aandeel bijdraagt. Zo verlaag je de schrijffrequentie voor jezelf en krijg je inzichten van verschillende standpunten. Waardevol voor de lezer!
4. Als je echt geen tijd of inspiratie hebt, ga dan op zoek naar een ghostwriter. Sommige leidinggevenden laten een basis voor een blog opstellen door hun marketingmedewerker, of laten hele blogs extern schrijven. Natuurlijk wel met jouw naam eronder.
5. Ben je niet zo’n schrijver? Helemaal niet erg; probeer het eens met video. Video scoort beter qua bereik op alle social media platformen en in Google zelf. Vaak kun je makkelijk meerdere video’s achter elkaar opnemen, waardoor het ook heel efficiënt is. Neem bijvoorbeeld één hoofdonderwerp en deel dat op in verschillende deelvragen. Al die deelvragen zijn een los videootje. Video’s van een halve minuut tot een minuut zijn het beste.
Met al deze do’s en don’ts ben je gegarandeerd al beter bezig dan veel van je collega’s. Wees niet bang, kruip achter die computer en begin met typen. En houd in je achterhoofd: wat zou je zelf graag willen lezen?