Een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs manipuleert de regels doelbewust om minder belasting te betalen voor geïmporteerde tweedehands auto’s, schrijft staatssecretaris Menno Snel van financiën in een brief aan de Tweede Kamer. Gebruikte auto’s worden in toenemende mate geïmporteerd, wat leidt tot uitvoeringsproblemen voor de Belastingdienst en marktverstoring.
Manipuleerbaar systeem
Bij de aanschaf van nieuwe of geïmporteerde gebruikte personenauto’s en motorrijwielen moet belasting betaald worden. Hoeveel belasting over de import van een gebruikte auto moet worden betaald is afhankelijk van Europese regelgeving. De waardebepaling van de auto speelt daarbij een belangrijke rol. En juist dit onderdeel zorgt voor problemen, omdat er altijd discussie mogelijk is over hoeveel een auto waard is. Hierdoor is het systeem manipuleerbaar en moeilijk uitvoerbaar.
Waarde van een auto
Bij het bepalen van de waarde van een auto wordt gebruikgemaakt van een tabel, koerslijsten of een taxatierapport. In de laatste twee gevallen kan het misgaan. Koerslijsten worden bijvoorbeeld gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto’s om extra korting op de belasting te krijgen. De Belastingdienst heeft daarnaast onvoldoende capaciteit om dit goed te controleren.
Rechtsprocedures
Een ander probleem is dat belastingadviseurs massaal rechtsprocedures voeren om de waarde van de auto aan te vechten, soms zelfs zonder dat de eigenaar dit weet. Wanneer de belastingplichtige door de rechter in het gelijk wordt gesteld, krijgt deze van de rechter een proceskostenvergoeding. Hierdoor is een verdienmodel ontstaan, omdat deze vergoeding vaak flink hoger is dan het belastingbedrag waarvoor naar de rechter wordt gestapt.