Op het aangenaam zonnige terras bij het Naarderbos werden klanten van Nextens vorige week woensdag verwelkomd voor het Zomerevent. Ze komen voor de presentatie van filosoof en TED-spreker Ruud Veltenaar, een update van de ontwikkelingen bij Nextens en natuurlijk voor de smakelijke BBQ achteraf.
Emotionele intelligentie van de fiscale professional
De ruim 100 klanten laten zich in een stoel zakken als de presentatie van Veltenaar begint. Met enthousiasme vertelt de filosoof over toekomstige ontwikkelingen. De digitale wereld ontwikkelt zich steeds verder. Denk aan zelfrijdende auto’s, knutselen aan DNA en de technologisering van (kennis)werk. “We gaan van een focus op IQ naar een focus op EQ (emotionele intelligente)”, stelt Veltenaar. “Dit vereist ook van fiscaal adviseurs dat zij in de toekomst een andere rol aan gaan nemen.”
Focus op ‘goed doen’
Vervolgens legt de filosoof de nadruk op duurzaamheid en verantwoordelijkheid van grote bedrijven. “Van een focus op omzet gaan we naar een focus op ‘goed doen’. Dit vergt van ondernemers dat ze leiderschap nemen en ‘omdenken’. Wat doe je bijvoorbeeld tegen bedrijven zoals Shell die zich boven de wet stellen? Laat je die nog toe tot je klantenkring?” Het gaat om waarde creëren, vindt Veltenaar. “De wereld moet veranderen, want er is geen plan(eet) B.” Hiervoor ziet hij ook een rol weggelegd voor fiscaal adviseurs om klanten een duwtje in de juiste richting te geven.
De grote trends
Daan van Zanten en Tamara de Jong van Nextens haken in op het verhaal van Veltenaar. Van Zanten ziet ook een aantal grote trends, zoals automated commerce, waarbij klanten steeds meer verwachten dat hen zorgen worden ontnomen en tijd wordt bespaard. Daarnaast wordt er steeds meer gepersonaliseerd op basis van klantgegevens en verwachten klanten ook dat zij persoonlijk worden benaderd, bijvoorbeeld door chatbots. Tot slot ziet Van Zanten dat klanten steeds meer waarde hechten aan de normen en waarden van de bedrijven waar zij zaken mee doen.
Succesvolle partner voor uw klant
Wat betekenen deze trends precies? “Voor Nextens betekent dit dat wij onze klanten willen helpen om een succesvolle partner te zijn voor hun eindklanten. Jullie expertise staat hierbij centraal, waarbij wij ondersteunen met software, vakkennis en data-analyses. Op deze manier kunnen wij jullie een efficiëntere en effectievere workflow aanbieden. We willen dit ook personaliseren voor iedere klant, want geen fiscalist is hetzelfde.”
Proactief adviseren met Nextens Advies Tool
Wat heeft Nextens het afgelopen jaar gedaan om dit te bereiken? “Er is erg hard gewerkt door het ontwikkelteam”, vervolgt De Jong. “Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw bouwen van VPB, technische verbeteringen ten aanzien van performance en stabiliteit, veiligheid en de AVG, gebruiksgemak en een portaal voor de eindklant. Waar we nu mee bezig zijn is het ontwikkelen van de Advies Tool. Dit is nu al beschikbaar als bètaversie die wordt getest door een beperkte groep klanten. De tool komt uiteindelijk voor iedereen beschikbaar. Hiermee krijgt u bij het doen van een aangifte signalen, waarmee u uw klanten proactief kunt informeren, adviseren en ondersteunen. Daarnaast wordt de kennis die in FiscaalTotaal beschikbaar is ook geïntegreerd in Nextens, zodat u direct relevante kennis bij de hand heeft in uw dagelijkse werkproces.”
Nextens update webinar
Wilt u helemaal op de hoogte zijn van de nieuwe functionaliteiten binnen Nextens en FiscaalTotaal? Bekijk dan hier het Nextens update webinar. Of zie hier alle aankomende evenementen.