De Nederlandse zeescheepvaart dreigt de dupe te worden van de reparatiewet, waarmee het kabinet internationale belastingontwijking en discriminatie wil voorkomen. De winstbelasting kan volgens de sector fors hoger uitvallen door het wetsvoorstel. Dat schrijft het FD.
Spoedreparatie
Tot voor kort konden bedrijven binnen Nederland die in hetzelfde concern zaten via de fiscale eenheid onderlinge rentebetalingen en –ontvangsten weglaten in de belastingaangifte. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde in februari echter dat Nederland de voordelen van de fiscale eenheid ook moet toestaan in grensoverschrijdende situaties. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën diende hiertoe de reparatiewet in. In plaats van de voordelen voor binnen- en buitenlandse bedrijven te laten gelden, heeft de staatssecretaris de voordelen echter in zijn geheel geschrapt.
Deelnemingsvrijstelling
Rederijen lopen aan tegen de beperking van de deelnemingsvrijstelling die de staatssecretaris voorstelt. Die vrijstelling voorkomt dat moederbedrijven nog een keer belasting moeten betalen over winst die bij dochterbedrijven al is belast. Dit geldt echter niet voor dochters waar geen bedrijfsactiviteiten plaatsvinden en die weinig of geen belasting betalen. Dat voorkomt belastingontwijking.
Extra belastingheffing
Bij rederijen is echter gebruikelijk dat schepen ondergebracht worden in een aparte vennootschap om aansprakelijkheidsrisico’s te beperken. Die vennootschappen stellen vervolgens de schepen beschikbaar aan operationele zusterbedrijven. Door de reparatiewet moeten de bedrijven bovenop de huidige belasting 25% vpb extra verschuldigd zijn over het resultaat van de dochtervennootschap. In binnenlandse situaties leidt dit tot belastingheffing, die er voorheen niet was.Lees meer: Belastingdienst: ‘spoedreparatie fiscale eenheid niet uitvoerbaar’