Cruciale ICT-systemen van de Belastingdienst zijn ‘slecht op orde’. Het gaat hierbij om de inning, autobelastingen, loonheffingen, omzetbelasting en beroep, bezwaar en klachten. Dat schrijft het FD naar aanleiding van een presentatie van directeur-generaal Jaap Uijlenbroek en chief information officer Maarten Jonker van de Belastingdienst aan de Tweede Kamer.
Stabiliteit
Uit het deel van de presentatie dat is vrijgegeven, blijkt dat alleen de systemen van de opsporingsdienst FIOD en van de diensten die toeslagen toekennen en uitbetalen volledig op orde zijn. Volgens een woordvoerder van de Belastingdienst betekent de slechte kwalificatie niet dat de inning van loonheffing en omzetbelasting niet doorgaat. De kwalificatie betekent volgens hem alleen dat het moeilijk is om veranderingen door te voeren. Het zou niets zeggen over de huidige stabiliteit.
Onderhoud 900 systemen
De fiscus gaat dit jaar 428 miljoen euro uitgeven aan regulier onderhoud en vernieuwing van ongeveer 900 applicaties en systemen. Volgens Uijlenbroek en Jonker zijn veel van de applicaties niet alleen technisch niet op orde, maar zijn ze ook onvoldoende doelmatig en bieden ze niet genoeg ondersteuning.
Inningstekort
Eerder was alleen bekend dat systemen voor schenk- en erfbelasting haperden, wat leidde tot een inningstekort van 450 miljoen euro. Dit is nog steeds niet op orde, maar nu blijkt dat er systemen zijn die er nog erger aan toe zijn.